GEWIJZIGDE AANBESTEDINGSWET 2012 VAN KRACHT!
Op 1 juli is de Gewijzigde Aanbestedingswet 2012, in werking treden. Deze Gewijzigde Aanbestedingswet 2012 heeft mede ten doel, dat (semi-)overheidsopdrachten effectiever en efficiënter in de markt gezet kunnen worden. Aanbestedende diensten bij de overheid en semi-overheidsinstellingen en in de nutssector krijgen daarmee meer ruimte voor het realiseren van strategische doelstellingen als duurzaamheid en innovatie. Wat is voor de praktijk gewijzigd ten opzichte van ‘oude’ Aanbestedingswet 2012?
Flexibeler procedures zijn mogelijk
De Gewijzigde Aanbestedingswet 2012 biedt eveneens meer versoepeling en flexibiliteit bij de toepassing van een aantal aanbestedingsprocedures: de concurrentiegerichte dialoog, mededinging door onderhandeling, procedure van het innovatiepartnerschap en de vereenvoudiging tot toepassing van het dynamisch aankoopsysteem. Er is daardoor ook meer ruimte gecreëerd voor communicatie tussen de partijen. Met deze maatregelen wordt vraag en aanbod beter op elkaar aangesloten en kunnen opdrachten beter en efficiënter in de markt gezet worden en administratieve lasten teruggedrongen.
Introductie Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA)
Dit interactief pdf-formulier vervangt bij aanbestedingen zowel boven als onder de Europese aanbestedingsdrempels het Nederlandse model Eigen verklaring. De opzet en wijze van invulling van het UEA is anders dan de oude modellen Eigen verklaring. Met name de vragen over uitsluitingsgronden vragen meer invulwerk van de onderneming. Nieuw is, dat het beginsel van self cleaning is opgenomen. Hiermee geeft een onderneming aan dat zij maatregelen heeft getroffen om aan te tonen dat zij zich verbeterd heeft op het gebied waarop in beginsel voor haar een uitsluitingsgrond van toepassing was.
De herziene Gids Proportionaliteit 2016
Aanbestedende diensten dienen in de procedure en voorwaarden van de aanbesteding het proportionaliteitsbeginsel in acht te nemen. De herziene Gids geeft hiervoor de aangepaste handvatten, die noodzakelijk zijn geworden door de Gewijzigde Aanbestedingswet 2012. Om een aantal voorbeelden te noemen: De mogelijkheid is gecreëerd het aantal percelen, dat aan één inschrijver gegund kan worden, te beperken. Bij een aanbesteding die is opgedeeld in percelen, kan worden aangegeven dat één inschrijver bijvoorbeeld één of twee percelen gegund kan krijgen, maar niet allemaal. Met deze bevoegdheid moet bewust worden omgegaan, waarbij bijvoorbeeld de markt, geografische spreiding en disciplines een rol spelen. Het kan proportioneel zijn een beperking op het aantal te gunnen percelen per inschrijver op te nemen. Bij het maken van deze keuze motiveert de aanbestedende dienst de achterliggende redenen voor die keuze. Daarbij kan de bescherming van de belangen van het MKB een rol spelen, maar ook risico-vermindering bij een aanbestedende dienst. Een combinatie van een paar percelen kan ook voordelen hebben voor de markt en/of de aanbestedende dienst. Ook voor het hanteren van de (facultatieve) uitsluitingsgronden past de aanbestedende dienst past slechts die toe die relevant zijn voor de betreffende opdracht.
Het ARW 2016
Het Aanbestedingsreglement Werken 2016 is aangepast aan de nieuwe aanbestedingswetgeving en is met name aangevuld met de flexibeler aanbestedingsprocedures.
Hulp of Advies nodig?
Indien u vragen heeft over aanbestedingsrechtelijke kwesties -voortvloeiende uit de Gewijzigde Aanbestedingswet 2012- dan kunnen wij u met raad en daad terzijde staan.
Kijk voor meer informatie over ITS op http://www.europese-aanbesteding.nl
Laatste editie
UW NIEUWS OP DE WEBSITE?
Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laten het ons weten via nieuws@thuisinkranten.nl of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.